La storia del Nyiphug Namdrol Norbu Ling Monastery (SunCave Monastery) The Monastery story (the text in English comes after the Italia text)






ITALIANO:

Nyiphuk vuol dire "grotta del sole", dalle grotte che sono parte integrante della struttura del monastero e che lo hanno reso famoso.

Non abbiamo documentazione scritta del XV secolo sul "nuovo" Nyiphuk Gompa. Ma abbiamo la trasmissione orale. In alcuni testi antichi è menzionato che Nyphuk Gompa iniziò come centro di ritiro di Lo Khenchen, il grande santo Mustangi, e fu lentamente convertito in un vero e proprio monastero.

Troviamo tracce dell'attiva vita spirituale del monastero anche in successivi testi sacri.

Ad esempio la storia delle cento domande che scritte da uno studioso tibetano e successivamente inviate a tutti gli studiosi di Buddhismo tibetano. Le domande erano basate su un testo di Sakya Pandita. Dai testi sacri sappiamo che il Khenpo del Nyiphuk dell'epoca fu il primo a rispondere. E sappiamo che, da quel momento, fu elogiato come uno studioso eccezionale.



Le cento domande sono ancora famose presso tutte le scuole del buddismo tibetano. Sono molto difficili e tutti gli studiosi cercano di dare le proprie spiegazioni.

Questa storia dimostra che, nel corso dei secoli, il monastero di Nyiphuk ha continuato a dare persone molto speciali al buddismo tibetano.

Poi sono arrivati tempi molto difficili. Furono istituiti confini stretti, le cose cambiarono, la gente si impoverì e il monastero di Nyiphuk conobbe un momento buio.

Ad un certo punto uno dei nostri attuali Khenpo, Khenpo Sampten Gyatso, era l'unico monaco che viveva ancora lì. Ed era solo un adolescente. Aveva 15 anni. Aiutato da 4 ex monaci, ha mantenuto vivo il lignaggio del monastero.

Poi, grazie a lui,'è stata una nuova generazione di monaci, e poi ancora un'altra. E ora, il sole splende di nuovo dalle grotte di Nyphu Gompa.




ENGLISH:

Nyiphuk means "cave of the sun", from the caves that are an integral part of the monastery's structure and which made it famous.

We have no written documentation of the 15th century about the “new" Nyiphuk Gompa. But we have the oral transmission. It is mentioned in a few ancient texts that Nyphuk Gompa started as Lo Khenchen (the rest Mustang Holy Lama) retreat center and was slowly converted into a proper monastery.

We find trace of the active spiritual life of the monastery also in later holy texts. 

Like the story about the one hundred questions that one Tibetan scholar wrote. 

The questions were based on a Sakya Pandita’s text. It was sent to all the Tibetan Buddhism’ scholars.

He wanted to see who was able to answer them.

From the holy texts we know that the Nyiphuk's Khenpo of the time was the first one to answer. And we know that, from that moment on, he was praised as an outstanding scholar. 

The one hundred questions are still famous with all the schools of Tibetan Buddhism. They are very difficult and all the scholars try to give their own explanations.

This small story demonstrates that, through the centuries, Nyiphuk Monastery kept on giving very special people to Tibetan Buddhism.


Then very difficult times came. Close borders were instituted, things changed, people got impoverished, and Nyiphuk Monastery knew again a dark moment.

At one point one of our actual Khenpos, Khenpo Sampten Gyatso, was the only monk still living there. And he was just a teenager. He was helped in keeping the pujas going by four of five ex-monks. They kept the holy place alive.


Then the young generation grew. And now, the sun is shining again from the caves of Nyphu Gompa.


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